روش لیپوماتیک جدیدترین روش تخلیه چربی از بدن با نتیجه ای کاملا متفاوت و باور نکردنی در مقایسه با سایر روش های تخلیه چربی مثل ساکشن و یا لیپولیزر است.
به وب سایت من خوش امدید
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
واژه «مد» در لغت به معناى سلیقه، اسلوب، روش شیوه و …به کار مىرود و در اصطلاح، عبارت است از روش و طریقهاى موقتى که براساس ذوق و سلیقه افراد یک جامعه و سبک زندگى از جمله شکل لباس پوشیدن، نوع آداب پذیرایى و معاشرت و تزیین و معمارى خانه و را تنظیم مىکند.
بنابراین، مىتوان گفت: مد به تغییر سلیقه ناگهانى و مکرر همه یا برخى از افراد یک جامعه اطلاق مىشود و منجر به گرایش به رفتارى خاص، یا مصرف کالاى به خصوصى، یا در پیش گرفتن سبکى خاص در زندگى مىشود.
تاریخچه مدگرایى:
با بررسى ابعاد مختلف حیات اجتماعى بشر، روشن مى شود که پدیده مد همیشه در تاریخ بشر بوده است و منحصر به دوره معاصر نیست. هرگاه این پدیده در هر دورهاى از تاریخ آگاهانه و با گزینش و انتخاب و با توجه به فرهنگ و چهارچوبهاى فکرى و اعتقادى جامعه صورت گرفته نه تنها موجب پیدایش نارسایىهاى فرهنگى و اجتماعى نشدهاست بلکه به عنوان یک دستاورد اجتماعى، به رشد فرهنگ جوامع کمک نموده و زمینه آراستگى مناسب جنبه ظاهرى زندگى مردم و افراد را فراهم کرده است. مدگرایى مثبت به معناى اقتباس از پیشرفتهاى اجتماعى دیگران و به کار بردن دستاوردهاى مثبت تمدنى دیگران، ضمن برطرف ساختن کاستىهاى حیات اجتماعى، از دچار شدن زندگى انسانها به یک نواختى پیشگیرى کرده و روز به روز بر استحکام بیشتر پایههاى زندگى کمک نموده و از پدیدآمدن رفتار و شیوههاى ناخوشایندى که موجب دورى و یا نفرت و انزجار افراد از یکدیگر مىگردد، جلوگیرى به عمل آورده است.
عوامل و ریشه هاى مدگرایى:
انسان به گونهاى آفریده شده که همواره از حالتیکنواختى گریزان بوده و در مقابل، از تحول و نوآورى در زندگى استقبال مىکند. این تمایل در حالت عادى و در صورتى که پذیرش تحول و نوآورى از روى آگاهى و به صورت تدریجى صورت پذیرد، ظاهر زندگى آدمى را خوشایند و دلپذیر مىسازد. بنابراین میل به خودآرایى و زیباسازى محیط زندگى امرى فطرى است که به برکت آن، هم زمینه آراستگى صورت ظاهرى محیط زندگى انسان فراهم مىگردد و هم انگیزه تعالى و تداوم زندگى اجتماعى و روابط صحیح انسانى تقویت مىشود. بدینسان عواملى که موجب ایجاد نفرت و انزجار افراد از یکدیگر و یا موجب یکنواختى زندگى بشر مىشود، از محیط حیات اجتماعى دور شده و جنبههاى مثبت کمالخواهى و زیبایى دوستى انسان، روز به روز شکوفاتر مىگردد.
البته گرچه یکى از جلوههاى کمالجویى و زیبایى دوستى انسان به ویژه در دوره جوانى توجه به زیبایى ظاهر است اما باید مراقب بود این فرایند، از حالت طبیعى خود خارج نشود زیرا همه استعدادهاى فطرى اگر از حالت طبیعى و معقول خود خارج شوند، جنبه انحرافى پیدا کرده، آثار سویى به بار مىآورند.
به عنوان مثال میل به خودآرایى که ریشه در کمالجویى و زیباپسندى فطرى انسان دارد اگر از روى غفلت، یا در نتیجه افراط و تفریط و یا تحت تاثیر القائات غلط عوامل جانبى، از مسیر طبیعى و درستخود خارج شود، سر از امورى چون خودنمایى، فخر فروشى، خودپرستى، مدپرستى و در مىآورد. عواملى که هر یک از آنها به نوبه خود، موجب پیدایش انواع نارسایىها، هوسبازىها، رقابتهاى غلط و اسراف و تبذیرها خواهد شد و انسان را به حیوانى پست تبدیل خواهد کرد
بنابراین پیروى از مد و زیبایىخواهى و تنوعپسندى، ریشه در نهاد انسان دارد که نیازهایى چون تنوع، زیباخواهى و کمالجویى فطرى منشا اصلى آن محسوب مىشود. اما صورتهاى افراطى رایج این گرایش، (مدپرستى)، در نتیجه جهل و نا آگاهى و ضعف ارزشهاى معنوى و تبلیغات وسیع دشمنان و خودباختگى و تقلید کورکورانه از دیگران و یا آلوده شدن به رذایلى چون خودنمایى، فخرفروشى، احساس حقارت و خود کمبینى و. پیش مىآید که براى افراد جامعه بسیار خطرساز است و باید از آن پرهیز کرد.
یکی از دعاهای مرسوم بین همه اهل ایمان طلب عاقبت به خیری است.
به جرئت میتوان گفت که اگر از هر کسی سؤال کنید که چند دعای مهم را برای شما بشمارد، عاقبت به خیری اگر اولین دعا نباشد قطعاً یکی از اولین دعاهاست. و چقدر جالب است که تا پایان عمر هم هیچکس نمیتواند یقین به استجابت این دعا در حق خودش داشته باشد و خدای متعال همیشه انسان را در خوف و رجاء نگهداشته است. هیچکس نه از لحظه مرگ خود باخبر است و نه از حال خود در لحظههای آخر عمرش و کسی نمیداند نامه اعمالش را به دست راستش میدهند یا به دست چپ.
البته بهجز عدهای خاص از اولیاء خدا.
این سنت الهی است که انسان را همیشه در حال بیم و امید نگاه دارد تا انسان هیچگاه درگاه خداوند را ترک نکند و بهقولمعروف با انجام یک یا چند کار نیک خیالش از دنیای دیگرش راحت نباشد. اینجاست که معنای فراز پرتکرار قرآنی بیشتر فهمیده میشود.
خدای متعال میفرماید : «من جاء بالحسنه فله عشر امثالها. انعام/۱۶۰».
معنای این آیه و نظایر آن که در قرآن کریم بارها تکرار شدهاند این است که هر کس حسنه یا همان کار نیک را با خود بیاورد، ده برابر پاداش میگیرد!
البته لحظهای فکر کردن مشخص میکند که «آوردن» یکچیز است و «انجام دادن» چیز دیگر.
خیلیها ممکن است در طول زندگیشان کارهای خیر بسیاری انجام دهند و در دنیا میان همه انسانها به نام خیّر و نیکوکار مشهور شوند ولی آیا این همه کار خیر را فقط انجام دادهاند یا اینکه آنها را با خود به دیار باقی هم میبرند؟ نکته اصلی و کلیدی اینجاست. درواقع عاقبت به خیری از آنکسی است که کار نیک را با خود بیاورد و تا لحظه آخر در زاد و توشه خود ذخیره کرده باشد.
در مقابل، همین نکته در مورد کار شر و سیئه نیز صادق است.
چراکه خداوند در ادامه همان آیه میفرماید: و من جاء بالسیئه … یعنی هرکس سیئهای را بیاورد…
برای توضیح و تبیین اشارهای به آن فرمایش امام خمینی «ره» راهگشاست
که فرمودند : ملاک حال فعلی افراد است…
شاید مقصود اصلی ایشان در مورد خواص جامعه بوده اما ظرافت و دقت در این بیان بهقدری بالا است که ازلحاظ اخلاقی برای عموم جامعه نیز راهگشا و روشنگر است. این فرمایش امام سرشار از اشارات اخلاقی برای عموم جامعه است.
در این بیان این «حال فعلی افراد» را شاید بتوان با توضیح بالا تعریف کرد.
به این صورت که مراد از حال فعلی افراد این است که اشخاص حتی باوجود پیشینههای مثبت در جایجای زندگی خود آیا آن کارهای خیر که در گذشته انجام داده بودند را تا کجا با خود همراه دارند و آیا در توشه آخرت خود آن را حفظ کردهاند یا با اعمال ناشایست جدید کاری کردهاند
یعنی کارهای نیک گذشته را تباه کرده اند؟ آیا تأثیر اعمال و رفتارشان را با خودشان به همراه آوردهاند یا اینکه فقط نامی از آن اقدامات را برای خود نگهداشتهاند؟
دقت در این امر ما را به این مطلب رهنمون میکند که حال فعلی افراد رابطه عمیقی با عاقبت به خیری دارد.
زیرا لحظه آخر عمر انسان آخرین لحظهای است که مصداق حال فعلی هر فرد است.
فرض کنید شما در مغازه نشسته اید و به فروش محصولات خود مشغول هستید.
هر چند شما ویترین جالب و تمیزی برای مغازه تدارک دیده اید و کالاهای باکیفیتی نیز می فروشید، ولی اکثر قریب به اتفاق افرادی که از جلو مغازه رد می شوند، پس از مکثی کوتاه، با بی اعتنایی به سراغ کار خود می روند و حتی زحمت ورود به مغازه را به خود نمی دهند!
احتمالاً شما هم مانند هر فروشنده دیگری، از این تراژدی فراری هستید و مایلید تعداد بیشتری از این رهگذران بی اعتنا را به «مشتری» تبدیل کنید.
ناگفته پیداست که این آرزوی بسیاری از فروشندگان است که تعداد مشتریان خود را افزایش دهند.
سوالی که مطرح است و ما می خواهیم پاسخ های آن را بررسی کنیم این سوال است: بهترین راهکارها برای بالا بردن میزان فروش، به هنگامی که مشتری ها از دست به جیب شدن می ترسند، چیست؟
بیایید با هم پاسخ های قابل ارائه به این پرسش را مرور کنیم:
1. مشتری ها را خوشحال کنید.
بسیاری از فروشندگان، از فضای حاکم بر کسب و کارهای آنلاین گله دارند.
در این فضا معمولاً نوعی جو بی اعتمادی حکمفرماست. بنابراین سعی نکنید در همان اول و با شتاب، یک کالا را به مشتری غریب خود بفروشید.
به جای این کار، ایمیل آنها را بگیرید، سپس آنها را به ثبت نام (register) در سایت خود یا برقراری ارتباط با شما در شبکه های اجتماعی ترغیب نمایید.
در ادامه، می توانید با صرف زمان و با استفاده از تکنیک های موجود، آنها را به یک مشتری خوشحال و پول بده تبدیل کنید.
2. سرویس رایگان ارائه بدهید.
اگر اوضاع به گونه ای نیست که بازدیدکنندگان بخواهند با آغوش باز سرویس شما را بپذیرند، قدری به عقب بیایید و به آنها اجازه دهید اندکی کالای ارائه شده را با انگشتان خود لمس کنند.
ارائه دوره های آزمایشی رایگان (free trial) ممکن است دید یک شخص نسبت به سرویس یا محصول شما را کاملاً دگرگون کند.
زمان این دوره های استفاده رایگان را به حد کافی طولانی کنید تا مزایای تولید شما، چشم استفاده کننده را بگیرد.
البته از سوی دیگر، این زمان باید به حد کافی کوتاه باشد تا فرد را به خریداری کالا علاقه مند سازد (یعنی دوره آزمایشی رایگان، نباید آن قدر طولانی باشد که جای خرید را بگیرد).
3. قیمت بدهید.
گاهی اوقات تعلل بیش از حد، کارها را خراب می کند.
رک و راست، به مشتری قیمت بدهید و سپس از او بپرسید: با توجه به هزینه ای که سرویس ما دارد، آیا مایل به خرید آن هستید؟
اگر زیر بار نرفت، بگویید در حال حاضر ما نمی توانیم کالاهای خود را به رایگان عرضه کنیم اما شما در ماه اول، مبلغ اندکی پرداخت خواهید کرد و در صورت تمایل طرفین، داد و ستدمان را ادامه می دهیم.
4. ارتباط طولانی مدت برقرار کنید.
قرار نیست در اولین برخوردی که مشتری با شما دارد، یک معامله جوش بخورد اما شما می توانید یک مکانیسم ارتباطی با او برقرار کنید.
به عبارت دیگر پس از همان بار اول، مشتری را رها نکنید بلکه با وی ارتباط برقرار نموده و او را تنها نگذارید.
طبق قاعده، به احتمال زیاد، افرادی که با آنها آشنایی و ارتباط دارید، بیش از غریبه ها و دیگران از شما خرید خواهند کرد.
البته فراموش نکنید که شما نمی توانید به گونه ای برنامه ریزی کنید که کل این مکانیسم به طور خودکار انجام شود، اما قادرید آن را به گونه ای طرح ریزی نمایید که روند کار، به سادگی و سهولت پیش برود.
5. سوال بپرسید.
فردی را در نظر بگیرید که وارد مغازه (یا سایت) شما شده و در حال سبک و سنگین کردن کالای تولیدی شماست و هنوز تصمیمی برای خرید نگرفته است.
یکی از بهترین روش ها برای متقاعد کردن وی به خرید این است که از وی سوالی بپرسید.
ببینید این مشتری بالقوه، به دنبال چه محصولی است و یا دنبال چه ویژگی خاصی در این محصولی است که به دست گرفته.
از او بپرسید چرا این کالا را امتحان نمی کنید؟ یا به او بگوید: این کالا یا سرویس، به یک بار امتحان کردن می ارزد و هیچ خرجی ندارد!
سپس به آنها اجازه بدهید که کالا را محک بزنند.
فروش به تدبیر و تیزهوشی نیاز دارد، نه فقط زمان صرف کردن و استفاده از روش های کهنه.
5. پرداخت مبتنی بر عملکرد
شما می توانید از شیوه پرداخت مبتنی بر کیفیت (Pay-for-Performance) استفاده کنید.
این شیوه، یکی از بهترین و موفق ترین روش های فروش به شمار می رود چرا که در آن، اعتماد مشتری جلب می شود.
برخی شرکت ها با استفاده از این شیوه، رشد خیره کننده ای در فروش کالاهای خود به دست آورده اند.
مردم پس از دیدن نتیجه استفاده از یک سرویس یا محصول، راحت تر و با آسودگی بیشتری پول بابت آن پرداخت می کنند.
اگر شما واقعاً کالاهای باکیفیتی عرضه کنید، از به کار بردن این روش واهمه ای نخواهید داشت.
7. چند جور قیمت بدهید.
قرار نیست همه کالاهای شما حتی اگر از یک نوع باشند، قیمت یکسانی داشته باشند.
افراد بر اساس موجودی جیب خود، ممکن است به سراغ کالاهای درجه یک یا دو بروند.
وقتی هر دو نوع، یک قیمت داشته باشند، انتخاب قدری سخت می شود ولی با ارائه دو قیمت متفاوت، کار را راحت تر می کنید.
8. اندکی مهلت بدهید.
ما همه سرمان شلوغ است و کارهای زیادی داریم که باید انجام بدهیم. مشتری ها هم همین گونه هستند.
گاهی اوقات افراد نه برای فرار از پول خرج کردن، بلکه به این دلیل که حواس شان به کالاها و پیشنهادهای شما نیست، آن را رد می کنند.
در این مواقع، مقداری زمان در اختیار آنها بگذارید تا به شبکه شما وارد شوند و با نرم افزار یا سرویسی که قصد عرضه و فروش آن را دارید، سر و کله بزنند.
آن وقت راحت تر و بهتر می توانند تصمیم بگیرند.
اگر چه این کار باعث می شود برخی بازدیدکنندگان قید خرید را بزنند ولی در مجموع، این روش با موفقیت همراه است (البته با این شرط که شما سرویس های خوب و قابل دفاعی ارائه کنید).
9. ریسک خرید را کاهش دهید.
خرید نکردن مردم، چند دلیل بیشتر ندارد: قیمت، اعتماد یا فقط به این علت که در آن زمان خاص، برای خرید آمادگی ندارند.
شما باید این معادله را معکوس کنید و این موانع سه گانه را از بین ببرید: یک دوره آزمایشی (trial) به مشتری مردد ارائه کنید؛ گارانتی سفت و سختی برای محصول خود دست و پا نمایید تا به این طریق ریسک خرید برای مشتری پایین بیاید.
ترس از خرید را از بین ببرید تا به سود سرشاری دست یابید.
10. به اهل فن بفروشید.
مشتری ها همیشه برای دست به جیب شدن، با احتیاط و آرام عمل می کنند.
یک راه غلبه بر این مشکل آن است که محصولات خود را فقط به شرکت ها، سازمان ها و افرادی بفروشید که تولیدات شما را می شناسند و با مزایای آنها آشنا هستند.
هیچ کس دلش نمی خواهد برای چیزی که ارزشی برای آن قائل نیست، پول بدهد.
11. اعتمادسازی کنید.
اگر طرف شما برای بستن قرارداد سخت جان است، فروش را رها کنید و قدری اعتماد وی را به خود جلب نمایید.
معمولاً اگر افراد بدانند فروشنده قصد ندارد با ترفند و چرب زبانی جیب آنها را خالی کند، راحت تر دست به جیب می شوند.
12. اطلاعات رایگان بدهید.
اگر واقعاً قصد فروش دارید، مانند یک آموزش دهنده حرفه ای عمل کنید چرا که یکی از بهترین شیوه های فروش، آموزش قبل از فروش است.
در این روش شما اطلاعات ارزشمندی در اختیار مشتری قرار می دهید؛ از قبیل کتابچه راهنما، پست های وبلاگ، خبرنامه، یک دوره آموزشی و غیره.
اگر افراد بدانند که با چه فروشنده کارکشته و دانایی طرف هستند، معمولاً راحت تر به پای امضای قرارداد می روند.
داشتن سرگرمی فقط برای گذران وقت نیست؛ سرگرمی میتواند کیفیت زندگی شما را بهبود دهد. سرگرمی کاری است که برای لذت یا تفریح انجام میدهید. این کارها را در اوقات فراغتتان انجام میدهید و برای انجام آنها حقوق نمیگیرید. از آنجا که سرگرمیها، فعالیتهای اوقات فراغت هستند، خیلی از مردم سرگرمی را به عنوان چیزی لوکس میدانند که از پس هزینههای آن برنمیآیند:«کی وقتشو داره؟»
اما معلوم شده که سرگرمی فقط برای لذت بردن نیست. داشتن سرگرمی مزیتهایی زیادی دارد، مثلاً:
میتواند به شما احساس مفید بودن بدهد. میتواند خلاقیت شما را شکوفا کند. میتواند ذهن شما را فعال نگه دارد. میتواند باعث شور و اشتیاق شما بشود.
بعضی از سرگرمیها علاوه بر لذتبخشی، برایتان مفید هم هستند. در ادامه ۱۶ تا از این سرگرمیها را به شما معرفی میکنیم که کیفیت زندگی شما را بهبود میدهند: ۱. مدیتیشن انجام دهید
همه باید مدیتیشن را امتحان کنند. اما آیا مدیتیشن سرگرمی است؟ من معتقدم که هست. انجام مدیتیشن به شما کمک میکند استرس کمتری داشته باشید، فشار خونتان پایین بیاید، سیستم ایمنی بدنتان تقویت شود و حتی توانایی تمرکزتان بالاتر برود.
آیا مدیتیشن لذتبخش است؟ وقتی روزانه به مدت ۱۰ دقیقه به مدیتیشن میپردازید، یک شمع روشن میکنید و روی زیرانداز یوگایتان دراز میکشید، کاملاً ریلکس و آرام میشوید و حالوهوای خوبی خواهید داشت. پس مدیتیشن بدون شک لذتبخش است. ۲. چیزی برویانید
باغبانی سرگرمی واقعا مفیدی است. چه چیزی مفیدتر از اینکه گلهای زیبا بکارید و میوه و سبزی خودتان را پرورش دهید؟ اما این تمام ماجرا نیست، باغبانی تأثیرات دیگری هم روی شما خواهد داشت:
میزان کورتیزول، یعنی هورمون استرس شما را کاهش میدهد. پرورش یک گیاه از دانه تا مرحلهی میوه دادن، توانایی شما را در ایجاد تغییرات مثبت در این دنیا افزایش میدهد. یک نوع ورزش به حساب میآید (و همهی ما به ۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته نیاز داریم). تحقیقات نشان داده است باغبانی زوال عقل را تا ۳۶ درصد کاهش میدهد.
۳. با آشپزخانه آشتی کنید
تحقیقات نشان دادهاند افرادی که در خانه آشپزی میکنند نسبت به افرادی که بیشتر بیرون غذا میخورند، سالمتر هستند و زندگی طولانیتری دارند. در واقع وقتی مواد اولیهی لازم برای غذایتان را از خواروبار فروشی میخرید، غذای آمادهی کمتر، غذای پُرشِکر و چربی کمتری میخرید و در عوض، انتخابهای سالمتری دارید.
از این گذشته، با آشپزی در خانه در هزینههایتان هم صرفهجویی میکنید. ۴. یک کتاب دستتان بگیرید
کتاب خواندن خیلی باارزشتر از وقتگذرانی و لذت بردن است. خواندن، مهارت درک مطلب شما را تقویت میکند، به ذهن شما یاد میدهد تمرکز کند و دامنهی لغت شما را گسترش میدهد. همچنین کتاب خواندن قدرت مغز شما را هم افزایش میدهد. درست همانطور که پیادهروی بدنتان را تمرین میدهد، خواندن هم مغزتان را تمرین میدهد.
از این گذشته، تحقیقات نشان میدهد مطالعه استرس را تا ۶۹ درصد کاهش میدهد و کمک میکند بهتر بخوابید. بهترین کار این است که تلاش کنید این سرگرمی را درست قبل از به رختخواب رفتن انجام دهید. ۵. موسیقی را دریابید
ساز زدن، میتواند رشد شناختی شما را افزایش دهد. بهعلاوه، هماهنگی چشم-دست و چابکی شما را بهتر میکند. تازه قسمتش جالبش اینجاست: ساز زدن آیکیو را هم در کودکان و هم در بزرگسالان تا ۷ نمره افزایش میدهد. وسوسه نشدید که بیرون بروید و یک کیبرد بخرید؟ ۶. صفحهی شطرنج را از کمد بیرون بیاورید
احتمالا خودتان میدانید شطرنج برای بهبود تواناییهای شناختی مغز، یک سرگرمی عالی است. اول از همه، شطرنج هر دو نیمکرهی مغز را تمرین میدهد. بازیکنان اول از نیمکرهی چپ مغز استفاده میکنند و آن را تقویت میکنند. این نیمکره با شناخت اشیا سروکار دارد. بعد، این بازی از نیمکرهی راست استفاده میکند که این نیمکره با الگوی شناخت کار میکند.
از این گذشته، شطرنج به شما کمک میکند تا حافظهتان را تقویت کنید و تفکر استراتژیک را یاد بگیرید.
۱۰. با کاراتهباز درونتان ارتباط برقرار کنید
ورزش های رزمی
مطالعه و یادگیری یک هنر رزمی ـ مثل کاراته ـ واقعا باارزش است. با یادگرفتن هنر رزمی، یاد میگیرید که از خودتان دفاع کنید. بهعلاوه، نظم و انضباط و توانایی تمرکز هم کسب میکنید. تمرین هنرهای رزمی به شما کمک میکند تا تعادل، استقامت، هماهنگی و قدرت را در خودتان تقویت کنید و ذهن و بدنتان را آشتی دهید. ۱۱. سوار بر موجها شوید
موج سواری
فلو یا تچان یک حالت ذهنی است. در این حالت آنقدر در کاری که انجام میدهید غرق میشوید که خودتان را فراموش میکنید، زمان از حرکت باز میایستد و با کاری که در آن لحظه در حال انجامش هستید یکی میشوید. موجسوای یکی از بهترین راههای تجربه این حالت است، به این خاطر که:
محیطی چالشبرانگیز دارد. وقتی موجسواری میکنید، همیشه چیزهای پیشبینی نشدهای در انتظار شما هستند. به خاطر همین، باید همیشه روی کاری که انجام میدهید کاملاً متمرکز باشید. اهداف مشخص دارد. از این واضحتر نمیشود: سوار بر موجها شوید و از تخته موجسواری سقوط نکنید. همان لحظه نتیجه را میبینید. از دو حالت خارج نیست: یا موفق میشوید موجسواری کنید یا موفق نمیشوید!
۱۲. میل بافتنی دستتان بگیرید
بافتنی ببافید
کارشناسان معتقدند کارهای دستی برای افرادی که از اضطراب، افسردگی و یا درد مزمن رنج میبرند مفید است. در واقع، کارهای دستی فایدههایی شبیه مدیتیشن دارند. ویکتوریا شیندلر، کاردرمانگر، توضیح میدهد که حرکتهای متناوب به عنوان مثال بافتن، رشتههای عصبی پاراسمپاتیک را فعال میکند که این رشتهها نیز پاسخهای جنگ و گریز را آرام میکنند. ۱۳. قلم در دست بگیرید
بنویسیدداشتن یک دفترچهی خاطرات به شما کمک میکند افکارتان را منظم کنید، برنامهریزی کنید که چطور به اهدافتان برسید، مشکلات را حل کنید و همچنین به عنوان یک مکانیزم ضد استرس عمل میکند. به علاوه، دانشگاه آستن در تگزاس ادعا کرده که نوشتن منظم، سلولهای ایمنی موسوم به لنفوسیت تی را تقویت میکند.
در نهایت، نوشتن به شما کمک میکند که خودتان را بهتر بشناسید و همچنین کمک میکند دریابید چه چیزهایی خوشحالتان میکند و چه چیزهایی انرژی شما را میگیرد. با دانستن این موضوع میتوانید بیشتر به سمت کارهایی بروید که برایتان لذتبخش هستند و از موقعیتها و آدمهایی که ناراحتتان میکنند فاصله بگیرید. ۱۴. در کلاسهای آنلاین شرکت کنید
دانش قدرت است. با شرکت در کلاسهای آنلاین و تبدیل آن به یک سرگرمی، تمام این موارد را به دست میآورید:
* یادگرفتن مهارتهای جدید احساس مفید بودن را در شما افزایش میدهد. به این معنی که به تواناییتان در دستیابی به نتایجی که میخواهید، باور پیدا میکنید.
* یادگیری، شما را در کارتان باارزشتر میکند که این حتی میتواند باعث شود ترفیع هم بگیرید.
* یادگیری مغزتان را تحریک میکند و به شما کمک میکند ذهنتان را آماده نگه دارید. ۱۵. یک زبان جدید یاد بگیرید
یاد گرفتن زبان جدید به شما اجازه میدهد وقتی سفر میروید بتوانید با اهالی آن زبان ارتباط برقرار کنید. همچنین، مسلط بودن به دو یا سه زبان، برای رزومهی شما عالی است.
قسمت جالب ماجرا این است که تحقیقات نشان دادهاند مغز افراد دو زبانه نسبت به مغز افراد تک زبانه متفاوت عمل میکند. یادگرفتن زبان جدید شما را باهوشتر میکند، از شما شخص قاطعتری میسازد و حتی باعث میشود بتوانید به زبان مادریتان بهتر صحبت کنید. از این گذشته، یادگیری زبان جدید احتمال زوال عقل را کاهش میدهد. ۱۶. به دلقک درونتان توجه کنید
تمرین تردستی کنید. تردستی تمرکز و هماهنگی چشم و دست شما را بهبود میدهد. بهعلاوه، نوعی مدیتیشن هم حساب میشود، چون تمام توجه شما روی اشیایی که درحال پرتاب به بالا هستید متمرکز میشود. در واقع تردستی اثری مشابه حالتی دارد که چهار زانو روی زمین نشستهاید و ریلکس میکنید.
همچنین در سال ۲۰۰۴ تحقیقی در دانشگاه رُزنبرگ آلمان نشان داد که یاد گرفتن تردستی باعث میشود قسمتهای خاصی از مغز رشد کند. اما متاسفانه همین که این کار را متوقف کنید، مغز به حالت اولش برمیگردد، پس باید ادامه دهید.
در نهایت بخشی از زمانی را که در حال حاضر در فیسبوک، اینستاگرام یا جلوی تلویزیون میگذرانید به داشتن یک سرگرمی جدید اختصاص دهید. بینهایت سرگرمی وجود دارد که میتوانید از میان آنها انتخاب کنید، اما میتوانید با همین ۱۶ سرگرمی شروع کنید تا در عین حال به بهبود زندگیتان هم کمک کرده باشید.
ایران به سرزمین چهارفصل معروف است و به سبب برخوداری از موقعیت های و منابع توریستی مختلف گزینه های متنوعی برای سفر در اختیار علاقه مندان قرار می دهد تنوع آب وهوا در ایران به حدی است که نقاط گرمسیر در فصل سرد میزبان مسافران بسیاری از نقاط سردسیر است نواحی جنوبی و جزایر سواحل حاشیه خلیج فارس به علت آب و هوای گرم بیشتر در فصل پاییز و زمستان مورد استقبال قرار می گیرد یکی از این جزایر ، جزیره قشم است . این جزیره گرمسیر درجنوب ایران در نزدیکی دهانه تنگه هرمز واقع شده است این جزیره در بهار و پاییز از آب وهوای بسیار دلپذیری برخوردار است قشم با وسعتی حدود ۱هزار و ۵۳۲ کیلومتر مربع بزگترین جزیره خلیج فارس محسوب می شود و نه تنها بزرگترین جزیره غیر مستقل دنیا بلکه دارای مساحت بیش از ۲۴ کشور عضو سازمان ملل برای مثال جزیره قشم ۲ ونیم برابر بحرین و نیم برابر سنگاپور ، ۲۵برابر سان مارینو ، ۵ برابر مالدیو ، ۷۰ برابر ماکائو . … است.
سفر به جزیره قشم برای کسانی مناسب است که اقلیمی خشک و کم باران را می پسندند . میزان بارش سالیانه در این جزیره بسیار اندک است ، با این حال ، قشم در برخی نقاط از نظر سفره های آب زیر زمینی غنی می باشد و در گذشته تا به حال تامین کننده آب شیرین برخی جزایر همجوار بوده است .
جزیره قشم دارای دو فصل گرم و معتدل است . فصل گرم جزیره طولانی و رطوبتی است و فصل معتدل جزیره کوتاه است .
درجه رطوبت در سواحل دریا بسیار بالا است و هرچه به سوب داخل جزیره می روید شدت آن را رفته رفته کمتر احسای می کنید به طوری که حداکثر متوسط رطوبت هوا به ۸۰ درصد و حداقل متوسط رطوبت به ۵۲ درصد می رسد .
میانگین دمای جزیره قشم ۲۷ درجه سانتی گراد است و اگر در ماه های تیر و مرداد به این جزیره سفر کنید با حداکثر دما در سال مواجه خواهید شد و در ماه های دی و بهمن کمترین دما در این جزیره را تجربه خواهید نمود .
زبان :
مردم جزیره به زبان جزیرتی سخن می گویند زبان جزیرتی زبانی است آمیخته با زبان ها و گویش های ایرانی چون فارسی لار ، فارسی بندری و گویش های عربی و نیز بعضی از واژهایی چون حبشی ، هندی ، آفریقایی ، پرتغالی ، البته مردم غیر بومی به گویش های ایرانی جنوبی سخن می گویند .
مذهب :
مذهب بیشتر مردمان جزیره قشم اسلام است و درصد کمی از آنها دین کلیمی و زرتشتی هستند . بیشتر مسلمانان سنی شافعی و شمار کمی از آنان شیعه مذهب هستند که بیشتر شیعیان در شهر قشم سکونت گزیده اند .
پوشاک :
لباس بومی مردم از لحاظ جنس و رنگ متناسب با محیط آب و هوایی گرم و نمناک جزیره است . اگر به این جزیره سفر می کنید مردان را با پیراهن کتانی راسته که بلندای آن تامچ پا می رسد خواهید دید آنها دستاری سفید و یا رنگ نقش دار را نیز به سر می بندند .
زنای بومی نیز پیراهنی راسته و بلند که باطرح و نقش و نگارهای زیبا تزئین شده است می پوشند اما مردم غیر بومی ، پوشاک معمولی و رایج مردم ایران برتن می کنند.
مسکن :
ساختمان خانه ها در جزیره قشم متناسب با آب و هوای منطقه ساخته شده است بیشتر خانه ها با سنگ ، گچ ، خشت ، آجر و چوب ساخته شده اند که بافت قدیمی سنتی جزیره قشم را نشان می دهد .
خانه ها دیگر از مصالح جدید و بادوام تری چون آجر ، سیمان ، پنجر های فلزی و …. ساخته شده که نماینگر باقت جدید جزیره قشم هستند . صنایع دستی قشم :
صنایع دستی هر سرزمین برخاسته از آب و رسوم و فرهنگ و تمدن آن سرزمین می باشد در سفر خود به جزیره قشم می توانید از دیدن آثار سوزن دوزی خوس دوزی و رو دوزی که بادقت خاص و ظرافت مثال زدنی خلق شده اند لذت ببرید . باتوجه به موقعیت جغرافیایی صنایع دستی نیز از تنوع خاصی برخوردار است . تک (نوع سبد دسته دار برای حمل مواد غذایی ) طناب ، سوند ( نوعی حصیر ) ، کتل ( نوعی زنبیل ) از جمله این آثاراست . زنان قشم به قال بافی و گلیم بافی توجه ویژه دارند و شغل برخی از مردان قشم ماهیگیری ، گرگور بافی و توربافی است . پوشش گیاهی قشم :
اگر شما هم از علاقه مندان به دیدن پوشش های متنوع گیاهی هستید در این جزیره می توانید گیاهان و پوشش های گوناگون را در سفر خود به جزیره قشم ببینید مهمترین این گیاهان درختان و درختچه هایی نظیر کهور کنار(سدر) نخل وحشی ، گز ،کرت ، خرزهره ، انبو ، حرت (مانگرو) لور ، سلم ، کرنا ، و نیز گیاهان دارویی صنعتی مثل پنیرک ، ترشک ، آویشن ، کاسنی ، خرگ ، زیره سیاه ، اسپهوش ، تخمشربتی ، مشکوشک و غیره که در آن روئیده اند . یکی از عجایب و دیدنی های این جزیره لوراست که نام دیگر آن درخت انجیر معابد ، انجیر هندی ، ویا انجیر پرتقالی است . این گیاه درختی استوایی است با ریشه های هوایی متعدد و میوه رسیده نارنجی رنگ که از زیبایی خاصی برخوردار است .
حرا درختچه ای زیباست که از دیدنیهای این منطقه محسوب می شود و نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند . این درخت همیشه سبز ، در مناطق با تلافی جزیره به خصوص در مناطق باتلاقی شمالی قشم می روید که به هنگام مد دریا در آب فرو می رود و با کمک خاصیت تصفیه ای خود بخش شیرین آب دریا را جذب و نمک آن رادفع می کند . جانوران و پرندگان قشم
این جزیره به لحاظ برخورداری از تنوع موجوداتی اهلی و غیر اهلی نظیر بز ، خرگوش ، روباه ، شغال ، آهو ، جوجه تبغی ، سوسمار ، لاک پشت ، خرچنگ از نقاط دیدنی برای علاقه مندان به طبیعت گردی است .
پرواز باشکوه پرندگان بر فراز آبهای خلیج فارس بر زیباییهاب این منطقه افزوده است . جزیره دارای دو دسته پرنده بومی و مهاجر است . وباتوجه به ویژگی آب و هوایی در منطقه خلیج فارس بیشتر از ۳۰۰ گونه پرنده در آن شناسایی شده است ، که بیش از ۱۲۰ گونه از این پرندگان در جزیره قشم و به خصوص در جنگل دریایی حرا به چشم می خورند .
از پرندگان ساکن جزیره ، می توان به پرستوهای دریایی ، کفچه نوک ، سلیم خرچنگ خوارو گونه مختلفی از حواصیل ، پرندگان کنار آبچرا ، فلامینگوهای (زیستگاه فلامینگوها در نواحی جنوبی و درنزدیکی سواحل مسن است که به صورت گروهی پرواز می کنند) اشاره نمود همچنین گونه های دیگری چون کاکایی دودی ، بوبی قهوه ای ، چاخ لق هندی ، حواصل ارغوانی و هویره در این جزیره شناسایی شده اند .
درجزیره ، قشم ۱۹ گونه پرنده بومی و ۷۶ گونه مهاجر وجود دارد و می توان از مهاجران زمستانی بع گیلان شاه خالدار خروس کولی دشتی و پلکان خاکستری اشاره کرد .
عقاب ماهیگیر از دیگر شمار پرندگان ساکن در جزیره محسوب می شود که پرنده ای است شکاری و در تمام سواحل صخره ای قشم و نیز در سراسر جنگل دریایی حرا به صید ماهی می پردازد که تعداد آنها در قشم بی شمار است . دیدنی های جزیره قشم
قشم با توجه به موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی ، دارای جاذبه ها و دیدنی های طبیعی بسیاری است که چشم هر بیننده را به خود جلب می نماید و ازجمله می توان به جزایر مرجانی که آب سنگ های مرجانی از غنی ترین اکوسیستم های دریای جهان محسوب می شوند و در نواحی جنوبی جیره و به خصوص در اطراف نزدیک سواحل شیب دراز است اشاره نمود از دیگر جزایره جزیره هنگام (اکواریوم طبیعی ) و جزایر ناز می باشد که در بخش جنوب شرقی قشم و شامل چند جزیره کوچک وبزرگ است . درسفر خود به جزیره قشم حتماً به سواحل تخم ریزی لاک پشت ها درنزدیکی سواحل نمکدان و جنگل دریایی حرا و زیستگاهی دلفین ها در نواحی شمالی جزیره و بام قشم (دشتی در ارتفاعات ) ، دره ستاره ها و به خصوص تنگه زیبا و اعجایب انگیزه چاکوه سر بزنید . جنگل های دریایی حرا ؛ آشیانه پرندگان و آبزیان قشم
یکی از تالاب های و اکوسیستم های آبی مهم در ایران منطقه حرا در ساحل شمالی جزیره قشم می باشد .
جنگل حرا با مساحتی حدود هزارو ۵۰۰ هکتار در آب های شور دریا قرار گرفته است و به دلیل غنای طبیعی ، آشیانه خوبی برای پرندگان و آبزیان به شمار می آید و به دلیل ویژگی جزر و مدی که به هنگام مد دریا ، در آب فرو می رود ، موجب پر مایگی مواد غذایی در آبراهه های آن شده است و نام علمی حرا به حکیم و فیلسوف ایرانی ابوعلی سینا نسبت داده شده است . جزیره قشم
جزیره قشم
غار نمک ؛ معدن کریستال
غارهای بزرگی در دل کوه نمک وجود دارد و به فاصله ۹۰ کیلومتری شهر قشم واقع شده است . در بخش جنوب غربی جزیره کوه گنبدی شکل نمکدان و غارهای بزرگی پوشیده از کریستال های نمک دیده می شود.
غارهای خربس
غارهای خربس به فاصله ۱۱ کیلومتری از شهر قشم برروی کوهی مشرف به دریا در نواحی جنوبی جزیره قرار گرفته است . درون غارها ، دهیلیزها و دالان هایی به چشم می خورد که تابه امروز به همان صورت خود باقی مانده است . این غارها که پیشنه آن به روزگار ماد باز می گردد ، به احتمال زیاد پناهگاه مردمان در هنگام یورش دشمن و …. بوده است .
ساحل معروف لاک پشت ها
اگردرفصل بهار به جزیره سفر می کنید دیدار از سواحل ماسه ای جزیره قشم را به شماپیشنهاد می کنیم . دراین سواحل لاک پشت های دریایی بسیاری برای تخم ریزی از لانه خود بیرون و در هنگام شب به سواحل می آیند که پس ازتخم ریزی ، به دریا بازمی گردند این یکی از دیدنیهای بی نظیر ساحل گرم و نمناک جزیره است .عمرلاک پشت دریایی بسیار طولانی است و سواحل ماسه¬ای قشم از آغاز بهار پذیرایی لاک پشت ها مختلف از نوع سبز و عقابی است .
بناها و آثار تاریخی ؛ یادگار هخامنشیان و ساسانیان
جزیره قشم علاوه بر سواحل پوشیده از ماسه های مرجانی و جاذبه های دیدنی دارای آثار و بناهای تاریخی مهمی از جمله قلعه پرتغالی ها ، قبرستان انگلیسی ها (در نزدیکی با سیعدو) تپه تاریخی کولقان ، سد تاریخی گوران ، سد تاریخی پی پشت قنات تاریخی زینبی ، قلعه نادری ، بقعه ها ، مساجد و … است . آثار بجامانده در جزیره قشم نشان می دهد که این جزیره در زمان مادها ، هخامنشیان و ساسانیان نیز آباد و پر رونق بوده است و در زمانهای مختلف به نام های بنی کوان ، ابرکاخان ، لافت و ….شهرت داشته و باگذشت زمان نام هایی چون گشم، قشم متداول گشته و چون شکل جزیره ، به صورت ترکش تیر است شاید اسم کیش هم مربوط به همین جزیره باشد .
بنا صخره ای در نزدیک شهر باستانی خربس .صخره ای به چشم می خورد که در آثاری از معماری دوران گذشته است . درون صخره یک تالار و اتاق هایی وجو دارد و با کاوش های صورت گرفته نشانه ای از دوره جکومت مادها در این منطقه بوده است .
برکه بی بی : در روستای قشم آب انباریا برکه های متعددی وجود دارد ازجمله می توان به برکه بی بی اشاره کرد که از برکه های قدیمی جزیره به شمار می آید و در آبادی کوشه نیز قرار گرفته است .
قلعه پرتغالی ها : این قلعه در محله مسنی در شهر قشم قراردارد که از سنگ مرجانی دریایی و ساروج ساخته شده است در سال ۱۵۰۷ میلادی ، آلبوکرگ ، جزایر دهاننه خلیج فارس را به تصرف خود درآورد و از این طریق بر راه بازرگانی دریایی بین هند و اروپا تسلط یافت ، دراین مدت آنها به ساختن دژها پرداختند (ازجمله دژهای هرمز ،قشم و لارک) قلعه قشم ، با مساحتی بیش از ۲ هزار متر مربع ساخته شده این دژ راست گوشه است و چهارگوشه بارورهای بلند دارد که توپ و منجنیق برروی آن مستقر شده اند و سرانجام در سال ۱۶۲۲ میلادی توسط امام قلی خان سردار بزرگ عصر صفوی به تصرف درآمد .
بقعه ها : ازقدیمی ترین بقعه های جزیره قشم می توان بقعه برج و بقعه بی بی مریم را نام برد .
بقعه برخ : در روستای کوشه قراردارد و این بقعه مربوط به مزار شیخ برخ اسود می باشد .
بقعه بی بی مریم : بنای این بقعه مربوط به هزار پیر زنی مقدس است .
مساجد :
در جزیره قشم مساجد از تنوع شکلی و ساختاری بسیاری برخوردار است . مساجد نقش اصلی در زندگی روزمره مردم این جزیره دارد . مسجد قبا در هلر و دمچاه در شهر قشم ، مسجد شیخ برخ وبی بی از مهمترین این مساجد هستند .
مسجد شیخ برخ : قدیم ترین مسجد جزیره است که درکنار مقبره برخ الا سود احداث شده است .
مسجد بی بی : یکی دیگراز مساجد قدیمی جزیره است . این مسجد در محله مسنی و در نزدیک قلعه سنگی شهر قراردارد که به دستور بی بی صوغیه ساخت شده و در حال حاظر به مسجد جامه شهر قشم معروف است .
سابقه سکونت تاریخی اقوام :
قبایلی چون بنی معین ، بنی ادریس ، بنی تمیم پس از آنکه از نجد عربستان به ایران مهاجرت کردند و بعد از نقل و مکانهای متعدد سرانجام قشم را برای زندگی انتخاب نمودند . از نظر نام خانوادگی ، طایفه ها و گروه های معروف قشم به خانواده ایمانی ، صالحی ، شمسی پور ، حاج عبداله ، رحیمی ، تقی زاده ، مولوی و … تفکیک شده اند
آسیب شناسی اجتماعی social-pathology مفهوم جدیدی است که از علوم زیستی گرفته شده و مبتنی بر تشابهی است که دانشمندان بین بیماری های عضوی و آسیب های اجتماعی(کجرویها) قائل می شوند. واژه آسیب شناسی از دیدگاه پزشکی به فرایند ریشه یابی بیماری ها گفته می شود
آسیب اجتماعی به هر نوع عمل فردی یا جمعی اطلاق می شود که در چارچوب اصول اخلاقی و قوامد عام عمل جمعی رسمی و غیر رسمی جامعه محل فعالیت کنشگران قرار نمی گیرد و در نتیجه با منبع قانونی و یا قبح اخلاقی و اجتماعی روبرومی گردد. به همین دلیل ، کجروان سعی دارند کجروی ها خود را از دید ناظران قانون ، اخلاق عمومی و نظم اجتماعی پنهان نمایند ؛ زیرا در غیر این صورت با پیگرد قانونی ، تکفیر اخلاقی ، طرد اجتماعی مواجه می شوند(عبدالهی ،1383:15).
آسيبهاي اجتماعي پديده هايي واقعي، متغير، قانونمند و قابل کنترل و پيش گيري اند. کنترل پذيري آسيبهاي اجتماعي شناخت علمي آنها را در هر جامعه اي براي پاسخ به پرسشهاي نظري و عملي و کاربردي از ايده ها و يافته هاي علمي توليد شده در برنامه ريزي هاي کوتاه و بلند مدت براي مقابله صحيح با آسيبهاي اجتماعي، درمان يا پيشگيري از گسترش و پيدايش آنها را ضروري و پر اهميت مي سازد.
آسيب شناسي اجتماعي به بررسي انواع مشکلات ميپردازد که در سطح اجتماعي مطرح هستند و سعي ميکنند علل مختلف آنها را از جنبههاي مختلف فردي ، اجتماعي و غيره مورد بررسي قرار دهد.
آسیب های اجتماعی که به تعبیر بعضی از اندیشمندان حاصل و معلول مستقیم انقلاب صنعتی هستند، در اکثر جوامع وجود دارند و تاثیرات خود را می گذارند. اما آن چه جوامع مختلف را در این مورد از هم متفاوت می سازد، نوع نگرش این جوامع به علل به وجود آورنده آسیب ها و راهکارهای اصلاح وبهبود آن است. در مورد نگرش، آن چه مهم است این که این آسیب ها چرا به وجود آمده اند؟ آیا وجود آسیب ها در جوامع امری لازم وضروری است یا می توان جامعه ای بدون آسیب داشت؟ پاسخ به این پرسش ها مستلزم شناخت نظریه های مختلف جامعه شناسی و روان شناسی است که هرکدام سعی درتبیین مسائل ،آسیب ها وبحران های اجتماعی از نظر گاه های مختلف دارند.این دید گاه ها متاثر از باورهای سیاسی و اقتصادی هر جامعه است. آسيب هاي اجتماعي از چند جنبه قابل بررسي هستند :
از زوايه انسان ،كه هر انسان با هر دين وآئين واعتقاد وفكر ،ومذهب وگرايش ومسلك وارتباط با جناح يا حزب خاصي يا با ترحم يا با هدايت ويا با همراهي اعتقاد دارند كه به گروههاي آسيب پذير ياري نمايند مثلاً هر انساني دوست دارد به پير مرد يا پيرزني كمك كند وهر انساني دوست دارد به نابينايي كمك كند و... از زاويه اجتماعي اگر به اين آسيب هاي اجتماعي بموقع رسيدگي نشود افزايش جرم وجنايت را در پي دارد كه مخرب انضباط اجتماعي است از جنبه سياسي ، كه اگر توجه نشود كشوررا به دامن بيگانگان سوق مي دهد وبجاي فرهنگ خودي فرهنگ بيگانه در كشور پياده مي شود وبه اعتقادات ديني ومذهبي جامعه لطمه وارد مي نمايد ، وجود آسيب هاي اجتماعي ، بزرگنمايي وتبليغات دشمنان كشور را در پي دارد ضمن آنكه وجود آسيب هاي اجتماعي در كشور اسلامي عامل تبليغ منفي بر ضد اسلام است لذا لازم است كه آسيب هاي اجتماعي ريشه يابي شود واز كلي گويي در جامعه پرهيز گردد وبا ارائه راهكارها ي مدرن به جزئيات آسيب هاي اجتماعي توجه شود
در برخورد با آسيب هاي اجتماعي تقليد كوركورانه از بيگانگان جايز نيست به دليل اينكه آسيب هاي اجتماعي ارتباط كاملي با سنتهاي هر جامعه دارد والگو برداري از جوامع ديگر صلاح نيست
سئوال ، وظيفه حكومت در اين مورد چيست ؟ حكومت خوب حكومتي است كه براي حل آسيب هاي اجتماعي قرمول صحيح ومنطقي همراه با نو آوري وارائه ابتكارات وخلاقيتها در جهت رسيدن به شكوفايي داشته باشد
سیاست های اجتماعی هر جامعه ای روش های مختلفی را در برخورد با آسیب های اجتماعی پیشنهاد می کند.شیوه ی برخورد با این مسائل هم چنان که پیشتر گفته شد،ارتباط مستقیمی با این سیاست ها دارد.این سیاست ها را هم نهادهایی که در تمامی جوامع وجود دارد تعیین می کند. در مورد راهکارهای اصلاح وبهبود آسیب های اجتماعی هم نظرگاه های مختلفی وجود دارد. عده ای روش انکار و پرده پوشی را تجویز می کنند وعده ای دیگر به روش های پلیسی وسرکوب اعتقاد دارند. جوامعی هم وجود دارند که به این مسائل نگرشی علمی و منطقی دارند وسعی می کنند با قبول وجود این آسیب ها، علت آن ها را با استفاده از روش های علمی بشناسند و برای حذف یا به حداقل رساندن آن ها از روش های منطقی سود ببرند.این جوامع، آنهایی هستند که در آن ها انباشت علمی صورت گرفته و در اثر ارتباط با فرهنگ های مختلف به سطحی از آگاهی رسیده اند که به حق آزادی و برابری انسان ها و حق برخورداری تمامی انسان ها از حقوق مادی ومعنوی اعتقاد داشته باشند.
در جوامع مدرن امروز تمایل بر این است که این سیاست ها هرچه بیشتر توسط نهاد آموزش و پرورش و نهاد خانواده به جامعه تزریق شده و نهاد سیاست حداقل دخالت را در این امور دارد.اما در جوامعی که در آن ها نهاد سیاست قدرتمندتر است، این سیاست ها توسط این نهاد وضع و به جامعه دیکته می شود.تجربه نشان داده است که جوامع نوع اول در مهار بحران های اجتماعی موفق تر عمل کرده اند.چون مردم راهکارهای مقابله با آسیب های اجتماعی را وضع واز آن ها حمایت می کنند.اما در جوامعی که سیاست های اجتماعی را نهاد سیاست وضع می کند،لاجرم باید ضمانت های اجرایی آن ها را هم تعیین کند که در این حال استفاده از نیروهای حافظ قوانین و حامی نظام سیاسی مثل پلیس ضرورت پیدا می کند.
حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی نیزبه سیاست های اجتماعی مربوط است.دراین مورد نیز وقتی حمایت از آسیب دیدگان به طور کامل در اختیار نهاد سیاست قرار می گیرد،این نهاد از دیدگاه منافع خود به آن ها نگاه می کند،اما وقتی مردم یک جامعه به حمایت از این آسیب دیدگان می پردازند،بسیار عمیق تر و کامل تر عمل می کنند.چون مردم در متن این آسیب ها قرار دارند،آن ها را خوب می شناسند وبرای حمایت ازافرادی که دچار بحران هستند انگیزه های قدرتمندی دارند.
یکی از راهکارهای حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی،سازمان ها وتشکل های غیر دولتی است.این سازمان ها که در تمامی جوامع ریشه دارند در عصر کنونی کارکردهای مختلف و موثری پیدا کرده اند و نقش مهمی در حیات جوامع ایفا می کنند.سازمان های غیردولتی با تاثیرگذاری در وضع و اجرای سیاست های اجتماعی،در نقش های مختلفی مثل مشاور دولت،منتقد دولت وگاه حتی به عنوان بازوی اجرایی سیاست های اجتماعی دولتها فعالیت دارند.این سازمان ها با ویژگی های منحصر به فردی که دارند،امروزه به نماد حکومت مردم تبدیل شده اند و به نظر می رسد در هر جامعه ای که این سازمان ها فعال تر و گسترده تر عمل می کنند،آرمان حکومت مردم بر مردم دست یافتنی تر می نماید. موضوعات مورد بحث در آسيب شناسي اجتماعي
آنچه روشن است اينکه بحث آسيب شناسي اجتماعي عمدتا با مسائل و مشکلات سر و کار دارد. پژوهشها و تحقيقات متعدد براي شناخت انواع اين آسيبها و علل بروز آنها صورت ميدهد و نظرياتي را براي حل آن مسائل پيشنهاد ميکند.
بر اين اساس زمينههايي چون فرهنگ و هنجارهاي يک جامعه ، ويژگيهاي اقتصادي و سياسي و جغرافيايي يک جامعه نيز در حوزه مطالعات آسيب شناسي اجتماعي قرار ميگيرد. چرا که بررسي آسيبهاي اجتماعي بدون در نظر گرفتن شرايط زمينهاي يک جامعه ميسر نخواهد بود.
چه چيزي به عنوان آسيب شناخته ميشود؟ حدود و ثغور آن چقدر است؟ عوامل زمينه ساز و علل آشکار کننده آن کدامها هستند؟ در کدام طبقات گسترش بيشتري دارند؟ در کدام سنين گسترش بيشتري دارند؟ توانايي جامعه براي کنترل و نظارت بر آنها چقدر است؟ از چه راههايي ميتوان به کاهش آنها مبادرت کرد؟ همه اينها سوالاتي هستند که در حوزه آسيب شناسي اجتماعي مورد بررسي قرار ميگيرند. اهميت آسيب شناسي اجتماعي
هر جامعهاي متناسب با شرايط خود ، فرهنگ ، رشد و انحطاط خود با انواعي از انحرافات و مشکلات روبروست که تاثيرات مخربي روي فرآيند ترقي آن جامعه دارد. شناخت چنين عواملي ميتواند مسير حرکت جامعه را بسوي ترقي و تعامل هموار سازد، بطوري که علاوه بر درک عمل آنها و جلوگيري از تداوم آن عمل با ارائه راه حلهايي به سلامت جامعه کمک نمايد. به عنوان مثال مسأله اعتياد را در نظر بگيريم. اين مساله هم به عنوان يک مشکل فردي و هم يک معضل اجتماعي مطرح است. روشن است در سطح اجتماعي منجر به از بين رفتن نيروها و انرژي بارآور جامعه ميشود. شناسايي علل اساسي و کنترل آنها ميتواند بسياري از نيروهاي از دست رفته جامعه را تجديد نموده ، در مسير کار سالم جامعه هدايت کند. شيوه عمل آسيب شناسي اجتماعي
آسيب شناسي اجتماعي همچون ساير حوزههاي اجتماعي و عللي ، از شيوه عملي براي بررسي موضوعات مورد نظر خود استفاده ميکند. به عبارتي براي مطالعه و بررسي علل ، زمينهها و راه حلها در زمينه کجرويها و آسيبها ، هم از لحاظ ذهني به صورت شناخت مفاهيم خاص و هم به کمک ابزار وسايل تحقيق عيني به صورت پژوهشهاي علمي استفاده ميشود. چنين پژوهشهايي پيرامون انحرافات اجتماعي به صورت تحقيق علمي به حدود ۸۰ – ۹۰ سال پيش باز ميگردد. البته در آن زمان اين پژوهشها کمتر جنبه واقع بينانه داشتهاند. ولي پس از مدتي پژوهشها بر شالودهاي صحيحتر استوار شد و تلاش شد از شيوههايي که دقت و اعتبار بيشتري در برآورد مشکلات اجتماعي دارند استفاده گردد.
پرسشنامههاي مختلف تهيه شد، شيوههاي اعتبار يابي و استفاده از روشهاي معتبر معمول شد و از اصول روش تحقيق که در علوم انساني کاربرد مفيدي دارد استفاده گرديد. به اين ترتيب اطلاعات لازم در زمينه انواع انحرافات و مشکلات در سطح يک جامعه جمع آوري گرديد. اين فعاليتها سير تکاملي خود را سير ميکند و همچون پيشرفت ساير علوم شيوههاي متکاملتري براي بررسي و ارزيابي در زمينه آسيبهاي اجتماعي بدست ميآيد.
اجتماعی مطالعه بی نظمی ها و آسیب های اجتماعی همراه با علل و انگیزه های پیدایی آنها و نیز شیوه های پیشگیری و درمان این پدیده ها ، به انضمام مطالعه شرایط بیمار گونه اجتماعی است ؛ زیرا خاستگاه اصلی آسیب ها و گژ رفتاری های اجتماعی را باید در کل حیات اجتماعی و نوع خاص روابط انسانی جستجو کرد. نابسامانی های اقتصادی – اجتماعی چون : فقر ، تورم ، گرانی ، بیکاری ، فقدان امنیت مالی و حقوقی و دیگر عواملی که باعث محرومیت» می شوند ، زمینه مساعدی را برای انواع مختلف آسیب های اجتماعی چون: خود کشی ، سرقت ، اعتیاد به مواد مخدر ، الکیسم ، فرزند آزادی ، زور گیری ، طلاق ، گدایی و ... فراهم می آورند . از این رو مفهوم آسیب شناسی گسترده وسیعی پیدا می کند و از ابعاد ارزشی و کاربردی فراوانی برخوردار می گردد.
مطالب موجود به سه بخش جداگانه و در عین حال به هم پیوسته ، تقسیم شده است.بخش اول شامل چیستی آسیب های اجتماعی ، کژرفتاری ها و جرایم و انواع آنها است و بخش دوم به تبیین سه گانه زیست شناختی ، روان شناختی و جامعه شناختی می پردازد و بخش سوم به بررسی برخی از انواع آسیب های اجتماعی خاص اشاره دارد. در این بخش سعی شده است هریک از آسیب های اجتماعی مورد بررسی دقیق قرار گیرد و با ذکر یک یا چند "مورد" نسبت به تبیین و ریشه یابی آنها اقدام گردد. . گونه شناسی آسیب های اجتماعی
در گونه شناسی آسیب های اجتماعی از ملاک های متفاوتی می توان استفاده نمود. این ملاک ها ، در هر جامعه ای حداقل چهار خرده نظام فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی خاص دارند که در هر یک از این حوزه ها کنشگران فردی و جمعی می توانند با رعایت اصول و قواعد عمل جمعی مورد قبول در آن حوزه ها به چهار نوع سرمایه یا منبع ارزشمند-سرمایه فرهنگی یا دانش ، سرمایه اجتماعی یا تعهد منزلت ، سرمایه سیاسی یا قدرت و سرمایه اقتصادی یا ثروت- مورد نیاز هر جامعه دست یابند( عبدالهی ، 1383:20). هر نوع فعالیتی که خارج از چارچوب اصول و قواعد عام عمل جمعی برای رسیدن به منابع ارزشمند صورت گیرد ، کجروی محسوب می شود. بنابر این ، در مجموع با چهار گونه کجروی روبه رو هستیم (ر.ش: شکل 1-1). تعریف و هدف های آسیب شناسی
در پزشکی به مطالعه و شناخت ریشه بی نظمی های ارگانیسم( موجود زنده) آسیب شناسی
می گویند. در مشابهت کالبد انسانی با کالبد جامعه(نظریه اندام وارگی) می توان آسیب شناسی را مطالعه و ریشه یابی بی نظمی های اجتماعی تعریف کرد.
به گزارش هفت روز؛ درواقع آسیب شناسی اجتماعی ، مطالعه ناهنجاری ها و نابسامانی های اجتماعی نظیر بیکاری ، فقر ، اعتیاد ، خود کشی ، روسپیگیری ، رشوه خواری ، ولگردی ، زورگیری ، گدایی و ... همراه با علل و شیوه های پیشگیری و درمان آنها و نیز شرایط بیمار گونه اجتماعی است.
هدف ها و مقاصد آسیب شناسی اجتماعی را چنین می توان بر شمرد:
مطالعه و شناخت آسیب های آسیب های اجتماعی و علل و انگیزه های پیدایی آنها و نیز بررسی شخصیت کژرفتاران و ویژگی های جسمانی ، روانی ، فرهنگی و اجتماعی آنان. شناخت درست درد ها و آسیب ها ، نخسین شرط چاره جویی و بیش از نیمی از درمان است ؛ درد تشخیص ناداده را درمان نتوان کرد ؛ زیرا هر گونه ساختن بدون شناختن ، تیر در تاریکی رها کردن است. پیشگیری از آسیب های اجتماعی به منظور بهسازی محیط زندگی و جمعی خانوادگی.از آنجا که پیشگیری همواره ساده تر ، عملی تر و کم هزینه تر از درمان است ، دارای اهمیت بسیار می باشد. درمان آسیب دیدگان اجتماعی یا بکارگیری روش های علمی و استفاده از شیوه های مناسب برای قطع ریشه ها و انگیزه های آنان. تداوم درمان برای پیشگیری و جلوگیری از بازگشت مجدد کژ رفتاری و بررسی شیوه های بازپذیری اجتماعی. در عصر ما پیشگیری مهمتر از درمان است. بسیاری از آسیب شناسان اجتماعی برآنند که برای مبارزه با کژرفتاری ها باید زمینه اجتماعی آنها را از میان برداشت و برای حصول این منظور رعایت دو اصل ضروری است